Puheenjohtajan terveiset sukukirjeessä I/2016

Keväisiä tuulahduksia.

Kevät saapuu joka vuosi, niin nytkin. Tätä tervehdystä kirjoittaessani on Jyväskylässä varsin aurinkoinen sää ja lumen sekä jään alta pilkistää jo siellä täällä maa. Ei voi toki puhua vielä kovin keväisistä ilmoista, lämpötila seikkailee vielä kuitenkin nollan molemmin puolin, viikonlopuksi luvattiin reilua pakkastakin. Pian pääsevät taas maanviljelijät kevättöihin ja itse kukin nauttii keväisistä ilmoista. Minulle kuluva kevät on ollut työteliästä aikaa, opinnot yliopistossa ovat noin puolivälissä ja minun onkin aika suorittaa kandidaatin tutkintoa. Sitä varten tehdään kandidaatintutkielmaa, pientä opinnäytettä, jonka tarkoituksena on nostaa esiin opiskelijan tutkijantaitoja, kykyä kriittiseen ajatteluun sekä mitata oman alan osaamista. Noin kuukauden kuluttua jättänen työn tarkistettavaksi ja arvioitavaksi. Lisäksi suoritan nyt loppukevään aikana opetusharjoittelua Jyväskylän normaalikoulussa, yliopiston omassa harjoittelukoulussa.

Sukuseuran hallitus kokousti maaliskuun alussa Toholammilla ja kevätkokouksen asialistalla oli tavanomaisia talous- ja toimintasuunnitelma-asioita. Tänä vuonnahan meillä ei ole varsinaista sukukokousta, vaan yhdistyksen toimintavuosi on varattu erityisesti suunnittelulle ja toiminnan kehittämiselle. Kesä 2017 ja sukukokous saapuvat kuitenkin taas niin pian, kun aika kuluu huomaamatta.

Kesällä olisi tarkoitus kokoontua suunnittelemaan lasten- ja nuortentapahtumaa tulevan sukukokouksen yhteyteen. Kehottaisinkin kaikkia asiasta kiinnostuneita ottamaan minuun pikaisesti yhteyttä, jotta voisimme innostaa nuoria lapsiperheitä mukaan toimintaamme. Yhdistyksen toiminnan jatkuvuudelle on erityisen tärkeää, että yhdistyksen toiminta tavoittaa ja koskettaa kaikkia ikäryhmiä vauvasta vaariin. Sukuseura siirtää suvun perinnettä sukupolvien ketjussa eteenpäin, kokoaa sukulaisia yhteen selvittämään omaa sukuhistoriaa ja tarjoaa mahdollisuuden tavata kaukaisempiakin sukulaisia. Mikäli nuoret eivät koe yhdistyksen toimintaa merkitykselliseksi, laskevat sekä yhdistyksen jäsenmäärä ajan myötä ja esimerkiksi hallitukseen ei löydy enää tekeviä käsiä.

Uskoisin, että myös nuoret löytävät paikkansa toiminnasta, kunhan vain näemme seuraavaa sukukokousta pidemmälle ja panostamme yhä enemmän siihen, että perheet ja nuoret sukulaiset löytäisivät mielekästä tekemistä sukuseuran toiminnasta. On toki varmasti niin, että kiinnostus omaan sukuun ja sen historiaan katoaa nuoruudessa usein, mutta iän myötä kiinnostus omiin juuriin palautuu

Muistutan sinua, hyvä lukija siitä, että ilmoitat muuttuvat perhe- ja sukutiedot sukuseuralle. Sukutietojen kerääminen sukututkimusta varten on yhdistyksen toiminnan ydintä, ja tiedän, että usein näiden tietojen ilmoittaminen jää sivuun ja lopulta unohtuu. Perhetapahtumia voi ilmoittaa aivan ilmaiseksi tässä kirjeessä, myös pidempiä muisteluita sekä juttuja julkaisemme mielellämme.

Mukavaa kevättä toivotellen Ville Hirvikoski sekä koko sukuseuran hallitus!