Mielenkiintoisia kirjoja

Syksy on kulunut jalka kipsissä kuusi viikkoa. Se on pitkä aika ja siinä ehtii myös lukea. Tosin lukeminen kuuluu muutoinkin elämääni. Kuulin, että lukukokemuksista voi kertoa sukuseuramme ihmisille ja tässäpä muutama, minulle mielenkiintoinen kirja.

JOHANNA VENHO: ENSIMMÄINEN NAINEN

Johanna Venho on ehdokkaana kaunokirjallisuuden FINLANDIA - PALKINNON saajaksi. Hänen romaaninsa, Ensimmäinen nainen, on fiktiivinen kuvaus Sylvi Kekkosen ristiriitaisesta elämästä. Kirja kertoo luovasta, vahvasti tuntevasta naisesta, joka on joutunut ahdistavan roolin vangiksi. Venhon kuvaus on sekä sisällön, että kielen osalta herkkää, kaunista ja mielenkiintoista kuvausta Sylvi Kekkosen elämästä.

Johanna Venholla on takanaan monipuolinen kirjallinen tuotanto: runoja, romaaneja ja lastenkirjoja. Johanna on kolmen lapsen äiti, Ville Ojasen vaimo ja Vilhelmiina Väntäsen miniä. Lukukokemukseni perusteella suosittelen: lukekaa, lainatkaa ja ostakaa. Ensimmäinen nainen on oivallinen elämää ja joulua rikastuttava kirja. Finlandia-palkinnon ehdokkuus on voitto jo sinänsä. Ehdokkaat on valittu 150 kirjan joukosta. Finlandia-palinnon saajan valitsee kuuden ehdokkaan joukosta 27.11.2019 YLE:n toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

EEVA LENNON, LONTOO

Eeva Lennon, Lontoo, oli ihan tuttu ääni ja alku monille TV:n uutisille 1900 luvun lopulla. Hän toimi Pariisin ja Lontoon pitkäaikaisena kirjeenvaihtaja. Ensin hän opiskeli Pariisissa ja meni naimisiin Peter Lennonin kanssa ja muutti Lontooseen. Kirjan sisällössä kulkee sodanjälkeinen Suomi, ja monet Euroopan ongelmat, kuten öljykriisi, Irlannin kriisi, Prahan kevät ja 1900-luvun lopun Euroopan melskeet.

Mielenkiintoista on kuvaus Englannin luokkayhteiskunnan vaikeuksista, asumisesta ja uskonnollisista asenteista. Uutta oli kuvaus Englannin yhteiskunnan ongelmasta - demokratian toimimattomuudesta. Kuvaavana esimerkkinä hän tuo lukijalle esille brexitin, jota ei osata hoitaa. Demokratian keinoja ei osata käyttää. Taustaksi hän nostaa Englannin pitkän siirtomaakauden, jolloin Englanti käytti röyhkeästi valtaa kaikkialla maailmassa, toimi poliisina, omaisuuksien ryöstäjänä, työn antajana ja ruoan jakajana. Kirja tuo esille kokonaisen aikakauden, joka on tuttua ainakin minun ikäisille lukijoille. Noihin vuosikymmeniin on hyvä peilata omia muistikuvia ja kokemuksia. Lahjoitin kirjan kesällä 20-vuotiaalle poikani tyttärelle, Annille.

JUSSI KONTTINEN: SIPERIA: suomalaisen perheen ihmeellinen vuosi ikiroudan maassa

Toimittaja Jussi Konttinen toteutti unelmansa, suostutteli perheensä matkalle Siperiaan, kylmimmälle alueelle, jossa pakkasta saattaa olla 50°. Perheelle ja myös lukijalle tästä vuodesta muodostui unohtumaton, erikoinen, kokemus sekä tietopaketti, jota on vaikea muutoin löytää. Perhe voitti vaikeudet, mm. kaivon jäätymisen. Vuoden aikana Siperian kulttuuri, talous, historia, valtavat luonnonrikkaudet, byrokratia ja paikalliset asukkaat tulivat tutuiksi. Siperian merkitys, luonnonrikkauksineen ja ongelmineen, Venäjälle ja laajemmin koko maailmalle, avautuu myös lukijalle. Kannattaa avartaa mielikuvaa Siperiasta.

MINNA RYTISALO: ROUVA C

Minna Rytisalon Rouva C voitti suuren journalistipalkinnon 2019. Romaani on fiktiivinen kuvaus Minna Canthista. Rytisalo tarjoaa lukijalle perheenäidin, kirjailijan ja liikenaisen värikästä elämää. Se avaa tilanteita, tunnelmia ja uutta tietoa, vaikka olisi jo aikaisemmin tutustunut Canthista kirjoitettuihin elämäkertoihin ja Minnan omaan tuotantoon. Luin kirjan jo talvella, mutta vieläkin se on muistissa.

MARKUS TIITTULA: VALKOKAAVUISTA PUNAHATTUIHIN, Amerikkalainen fasismi ja oikeiston radikalisoituminen

Markus Tiittula on Washingtonissa asuva toimittaa, joka kirjoitti vuonna 2018 kirjan Trumpin jälkeen. Hän tuntuu tuntevan USA:n historian ja asioiden yhteiskunnalliset taustat läpikotaisin. ”Amerikan poliittinen oikeisto on myllerryksessä. Presidentti Ronald Reigan halusi kaataa muurit, Donald Trumph haluaa pystyttää niittä lisää. Abraham Lincoln lopetti orjuuden, mutta nyt republikaanipuolue vetää puoleensa uusnatseja ja rasisteja. Rebuplikaanit ovat muuttuneet herrakerhosta ääriliikkeeksi, jonka taktiikat on otettu fasistien pelikirjasta ja tyyli muistuttaa henkilökulttia”. Näin kuvaa kirjan esittelyteksti takakannessa.

Kirja kuvaa niitä ihmisiä, ihmisryhmiä ja sitä toimintaa, mihin presidentti Trumphin mieletön toiminta pohjautuu. Joskus on vaikea uskoa lukemaansa. Miksi ihmiset eivät ajattele itse, ja miksi maailmassa on niin paljon tyhmyyttä? Tätä kaikkea on vaikea uskoa, mutta Markus Tiittula tekee kaiken uskottavaksi.

- Terttu Väntänen

[julkaistu joulukirjeessä 2019]