Näyttelyt sukutapaamisessa 2009

Hallituksen suunnitelmien mukaan kutsuttiin näyteilleasettajia. Se ei ollut vaikeaa, sillä nopeasti löytyi useita näytteilleasettajia ja lisäksi Tähtinäyttely, jonne jokainen halukas saattoi tuoda sen parhaimman ja mielenkiintoisimman työnsä.

Hirvikosken tiloista löytyi seuraavat näyttelyt:

1. Liisa Hirvikosken Kudonta- ja käsityönäyttely, joka kertoo Liisan pitkään jatkuneesta kudontaharrastuksesta ja alan opiskelusta. Myös taidokkaat käsityöt kertoivat tekijänsä taidosta, innosta ja luovuudesta.

2. Veijo ja Petri Hirvikosken posliinimaalausnäyttely Liisan käsitöiden kanssa samassa tilassa pääsi hyvin oikeuksiin. Veijo on pitkään harrastanut posliinimaalausta ja käden jälki oli sen mukaista. Omena ei puusta kauas putoa ja niinpä Petrin työt olivat taidokkaita ja kauniita.

3. Juhlasalissa oli Mika Vähälassilan taideteoksia. Mika on nuoresta iästään huolimatta kouluttautunut ammattiin ja opiskellut Kokkolan kansainvälisessä taidekoulussa. Taito ja harrastus näkyi Mikan töissä ja toivomme hänelle menestystä edelleen.

4. Pentti Untisen ja Paavo Palorannan Puutyöt harrasteena oli osa yläsalin näyttelyä. Puu on perinteinen materiaali ja siitä ne esi-isät tekivät puhdetöinään tarve-esineitä. Molemmilla tekijöillä on alan koulustusta ja kokemusta; sen havaitsi esineitä katsellessa.

5. Terttu Väntäsen kokoamana oli myös vanhojen käsitöiden näyttely; Vanhat käsityöt kertovat. Näyttelyssä oli itse tehtyjä ja sukulaisten tekemiä käsitöitä, mutta myös eri puolilta Suomea kerättyjä ryijyjä, liinoja ja muita kodin tekstiilejä.

6. Satu Torpan näyttely oli mielenkiintoinen, luonnonmateriaaleista valmistettuja kauniita erilaisia tarve-ja koriste-esineitä. Koivun varvut, tuohi, pellava, naava, jäkälä ym. materiaalit muotoutuivat hienoiksi esineiksi ja koristeiksi.

7. Tähtinäyttely muodostui todella mielenkiintoiseksi ja tasokkaaksi. Solmu Finnilän kantele ja mandoliini, Unto Nikusen kätkyt, Mariitta Jängän raanu, kauniit kastemekot, taontatyöt, nahkakengät jne olivat suuren mielenkiinnon kohteena.

Näyttelyperinne tulee jatkumaan tulevaisuudenkin sukutapaamisissa.